Bilar i lager 743

Silver för Upplands Motor i Magnet Awards!

Upplands Motor rodde hem silvret i kategorin “Grand Prix” under Magnet Awards 2019 – SM i Employer Branding. I årets upplaga var totalt 40 olika kommunikationskampanjer nominerade.

Den ordinarie gymnasieutbildningen på fordons- och transportprogrammet genererar cirka 1 600 nya mekaniker per år. Branschen har behov av 6 000 servicetekniker de kommande tre åren, och yrket har därför blivit en bristvara. Upplands Motor är inget undantag och trots en god position som arbetsgivare behövdes minst 150 nya servicetekniker förra året.

Tillsammans med attityd- och värderingsbyrån Wildfire inledde Upplands Motor därför ett projekt för att snabbt nå ut och fylla rekryteringsbehovet. Det långsiktiga målet var att stärka den interna kulturen och det egna varumärket. 

Efter drygt ett år är hela rekryteringsbehovet uppfyllt, bland annat tack vare en automatiserad process där de som söker jobb får snabb återkoppling, ett proffsigt bemötande och möjlighet att hålla kontakt med Upplands Motor på ett enkelt sätt. 111 rekryteringar har genomförts under 2019 och antalet ansökningar har ökat med 230 procent under samma period. Upplands Motor har nu en gigantisk kandidatdatabas som de kan underhålla den digitala relationen med och leda mot aktuella positioner.

För detta tilldelades de silvermedalj i kategorin Grand Prix där en del av motiveringen löd att “bäst resultat uppnås genom ett långsiktigt och gediget employer branding-arbete med absolut lyhördhet för medarbetarna. Från analys och strategi med tydliga mål, via ett differentierat erbjudande till en alldeles egen kandidatfabrik. Allt byggt på verkligheten.”

– Jag är så klart både oerhört glad och stolt över att vi på Upplands Motor får ett sådant här pris. Ett erkännande på allt det fina arbete som vi tillsammans gör. Nu laddar vi för nästa steg på vår Employer Branding-resa, säger Malin Silander, HR-chef på Upplands Motor.

Relaterade nyheter