Bilar i lager 1066

Känslorna styr vårt bilköp

Hur kommer vi fram till vilken bil vi ska köpa och hur rationella är vi egentligen i valet av bilmärke? Per Carleö, marknadschef på Volvo Cars Sverige, berättar om varför känslor spelar en så stor roll i kommunikationen och uppbyggnaden av ett varumärke.

Få personer har missat Volvos reklamfilmer under parollen ”Made by Sweden”. Men förutom att de innehåller stora svenska kändisar som Swedish House Mafia, Zlatan och Robyn ligger det något mer bakom succén. Nämligen en känsla av äventyr, öppna landskap, det svenska vemodet och en stolthet över Sverige. Att ha lyckats fånga och förmedla det till konsumenterna är en stor grund till att Volvo har slagit försäljningsrekord de senaste åren.
– Vi människor är extremt känslostyrda. Det är bevisat genom forskning att minst 80 procent av våra beslut fattas emotionellt, inte minst när vi väljer vilka varumärken vi vill köpa, säger Per Carleö.

Rationella beslut kommer i andra hand

Det gäller även när vi ska köpa bil, trots att det är en låda av plåt och teknikprylar. Per förklarar att vi oftast har en emotionell relation till ett par bilmärken redan i början av köpet och det har väldigt stor betydelse för hur vi väljer. Först i nästa steg går vi in i den rationella processen som handlar mer om tillbehör, funktioner, finansieringslösningar och hur bilen ska se ut.
Det är detta Volvo har tagit fasta på och 2013 lade de om sin strategi mot att satsa stort på emotionell kommunikation, mycket kopplat till svenskarnas relation till bilkörning.
– Jag tror att bilkörning för oss i Sverige handlar mycket om frihet, att kunna röra på sig och enkelt ta sig till nya platser. De långa avstånden i Sverige gör att vi har ett behov av vår bil men också av komforten i bilen, förklarar Per.

Tydligare skillnad mellan känslostyrda och rationella val i framtiden

Att vi är mer känslostyrda i våra bilköp idag märks inte bara på Volvos försäljningsrekord efter de stora kampanjerna utan också på de diskussioner och dialoger som sker hos många av landets bilhandlare.
– Kunderna kommer ofta med frågor som refererar mer till ett känslomässigt värde, som den “fantastiska” eller “intressanta” bilen de såg i en av reklamfilmerna. Förr var det vanligare med mer rationella frågor som storleken på bagageutrymmet, men idag kommer sådant i andra hand, förklarar Per.

Men hur ser framtiden ut, kommer vi styras lika mycket av känslor i vårt bilköp som idag? Ja, för varor och produkter i allmänhet, tror Per. Men han menar att det finns olika kategorier för olika slags köp, vissa val är mer rationella och andra mer emotionella. Skillnaden mellan dem kommer troligtvis att bli ännu tydligare.
– Om du vill åka korta sträckor i en stad och bara behöver ta dig från A till B kanske du är i behov av en mer rationell lösning. Men om du istället använder en bil stora delar av livet, som tar dig till platser långt bort och fungerar som ett andra hem – då har den emotionella delen väldigt stor betydelse, avslutar Per.

Relaterade nyheter

  • "Laddboxen är en frihetsrevolution"

    – Elbilen är inte bara en stor del av klimatfrågan utan också en frihetsrevolution menar Charlotte Eisner på laddboxtillverkaren DEFA.