Bilar i lager 655

Hur bränslesnål är din nuvarande lastbil jämfört med en Mercedes-Benz?

Nu är det dags att dra igång åttonde året av Mercedes-Benz Fuel Duel. Det är en prövkörning där svenska åkerier får chansen att testa sin nuvarande lastbil mot en Mercedes-Benz Actros av senaste generationen i två veckor. I år får de som kör också en specialutbildning i ekonomisk körning av experten Michael Axelsson.

Mercedes-Benz lastbilar blir allt vanligare hos svenska åkerier. Men många har aldrig provat eller utvärderat en nyare Mercedes-Benz. Därför körs  Mercedes-Benz Fuel Duel varje år sedan 2014, där åkerier kan testa lastbilen under verkliga förhållanden och inte minst jämföra bränsleekonomin. Många tillverkare hävdar att de har låg bränsleförbrukning.

– Men laboratoriemiljön går inte att jämföra med verkligheten. I Fuel Duel jämförs lastbilar som går med samma last, på samma vägar, och körs av samma förare i samma klimat. Vi vill att alla ska känna att det är riktiga siffror,  säger Bengt-Ove Hedborg som är försäljningschef på Mercedes-Benz Lastbilar i Sverige.

De företag som vill vara med erbjuds att låna en Mercedes-Benz Actros i två, veckor mot att den jämförs och mäts mot ens existerande bil i samma trafik. De som deltar brukar bli förvånade över resultatet. 

– Efter flera hundra genomförda dueller har Mercedes-Benz bara förlorat en enda, säger Michael Axelsson.

Michael är senior advisor på STR (Sveriges Trafikskolors Riksförbund) och driver egna företaget Yrkesförarcentrum. Efter duellen mäts bränsleförbrukningen i båda bilarna noga och lastbilen från Mercedes-Benz analyseras också genom FleetBoard-systemet.

– Folk tror det inte, men i snitt brukar det röra sig om att Mercedes-Benz ligger på ca 14 % lägre förbrukning än den man jämför med. Med samma förare och på samma körning, säger Axelsson.

Förutom att den är mer bränslesnål blir många som testar att köra en lastbil från Mercedes-Benz också positivt överraskade av hur mycket bättre förarmiljön är, menar Michael.

 – Mirrorcam, multimedia cockpit och den extremt rymliga solostar-hytten. Det är saker som först kan kännas lite annorlunda, men efter ett tag undrar förarna ofta varför de andra inte har tagit fram samma lösningar, säger Michael Axelsson, senior advisor på STR (Sveriges Trafikskolors Riksförbund) och driver egna företaget Yrkesförarcentrum.

Är ditt åkeri intresserat av att göra en Fuel Duel? Kontakta någon av våra säljare!

Relaterade nyheter