En motor för mångfald i branschen

Succéföretaget Upplands Motor utmanar fördomarna om bilbranschen genom sin unika serviceinriktning och en medveten rekryteringsstrategi för att öka mångfalden. De senaste åren har bilbolaget tillsatt sju kvinnor på ledande positioner, berättar vice vd Filippa Lindström. Nu inleder man ett långsiktigt samarbete med Lernia, med målet att säkra sin kompetensförsörjning och samtidigt bidra till att nyanlända snabbare kommer i jobb.

Massage, golfträning eller ett gratispass på gymmet. Det är bara några av de saker som bilägare erbjuds om de väntar kvar medan bilen servas hos Upplands Motor. För den som är hungrig bjuds det dessutom på frukost eller lunch, och naturligtvis
finns trådlöst nätverk om man vill jobba.

 

– Vi vill att våra kunder ska få lika bra service som bilen. När vi etablerade oss i Stockholm ville vi förtydliga vår idé om service för att stärka varumärket och ge kunderna ett skäl att välja just Upplands Motor, eftersom det redan fanns stora bilbolag här med samma produktutbud som oss. Exceptionell kundservice blev det självklara valet, säger Filippa Lindström, vice vd och delägare i Upplands Motor.

Företaget slog upp portarna till sin anläggning intill E4:an i Kista 2007. Sedan dess har den fem våningar höga glasbyggnaden haft otaliga besök av biltillverkare, konkurrenter och forskare som vill veta mer om den unika och djärva investeringen.

– Det är tacksamt att prata service i en bransch som är känd för öde bilhallar och verkstäder som är stängda för kunderna. Den tillväxt och de framgångar vi har haft de senaste åren visar att servicespåret är rätt väg att gå, konstaterar Filippa.

Hon är dotter till Upplands Motors styrelseordförande och huvudägare, Anders Lindström, och har precis som sina syskon varit aktiv delägare i bolaget sedan mitten av 90-talet. År 2009 började hon arbeta operativt hos Upplands Motor, som marknads- och kommunikationschef. Då var hon ensam kvinna i ledande position, men i dag har det förändrats.

– Nya beteenden hos våra kunder ger oss möjligheter att utvecklas som företag. Vi har gjort ett stort förändringsarbete för att fullfölja tanken om riktigt bra kundservice. Bland annat genom en stor ledarsatsning, där vi medvetet har rekryterat personer med olika bakgrund och från olika branscher för att få in nya perspektiv, berättar Filippa.

Det började med rekryteringen av Kent Jonsson – civilingenjör och civilekonom med en bakgrund inom telekombranschen – till vd-posten i februari 2013.

Han har tagit in en ny ledning i företaget och de senaste tre åren har bolaget nästan uteslutande rekryterat kvinnor till ledande positioner.

Innan den stora satsningen på Stockholmsmarknaden omsatte Upplands Motor ca 700 miljoner kronor. 2015 var omsättningen ca 3 miljarder kronor.

– 2014 såg vi att investeringen började ge avkastning och 2015 gör vi ett positivt resultat i hela bolaget. Samtidigt ligger vårt medarbetarindex över snittet för svenska företag, och trenden är ökande, vilket känns enormt roligt, berättar Filippa.

Nu tar Upplands Motor nästa steg för att säkra sin framtida utveckling, och gör samtidigt en samhällsinsats för nyanlända.

– Vi vill vara ett modernt företag med mångfald på alla nivåer och sätt, vi ska spegla det samhälle vi lever och verkar i. Förutom att vi har kvinnor i ledande positioner, så pratar vi till exempel redan mer än 20 olika språk inom företaget. Nu ska vi tillsammans med Lernia säkra våra långsiktiga rekryteringsbehov av mekaniker. Målet är att bygga en framgångsmodell för hela vår bransch.

Framöver kommer Upplands Motor att fortsätta utveckla ledare, medarbetare, processer och tjänster för att kunna ge kunderna ännu bättre service.

– Vi har till exempel genomfört ett projekt där vi tittar på hur kvinnor köper verkstadstjänster.

Med de resultaten kommer vi att vässa våra erbjudanden ytterligare, säger Filippa och berättar om ytterligare en idé för framtiden:

– Ett annat långsiktigt projekt som ligger mig varmt om hjärtat är att försöka locka fler tjejer till bilmekanikeryrket.

Jag vill åka ut till niondeklassare och prata om fordons- och transportprogrammet, och bjuda in ungdomar till våra verkstäder så att de får se att fördomarna om bilbranschen och mekanikeryrket inte riktigt stämmer överens med verkligheten.